Lesrooster van januari tot april 2018

Nieuw lesrooster GVO jan tot april. 2017/2018

In de GVO lessen pakken we de ons thema : ‘aan tafel’ weer op en gaan de aankomende 7 lessen brainstormen over Jezus: zijn geloof, zijn missie, zijn uitstraling, zijn volgelingen en tegenstanders. Wat is een Messias voor Joden en Christenen?  Is dat op Jezus van toepassing?

Na de voorjaarsvakantie volgen we de Via de la Rosa, en leren welke gedenk en feestdagen met het verhaal van Jezus te maken hebben.

Overzicht:

Week van 8 jan. Nieuw begin. Wat is een nieuw begin voor jou? Christenen maken een nieuw begin door zich te laten dopen, wat is dopen, wat betekent dit ritueel. Jezus liet zich dopen in de Jordaan, wat betekende dat voor zijn missie. (Joden eten appel met honing voor een zoet nieuwjaar, de kinderen ook)

Week van 15 jan. Vervolg van nieuw begin: waar begin je aan in het nieuwe jaar. Welk begin is belangrijk voor jouw leven?Op een bruiloft in Kana verandert Jezus water in wijn. Waar wil Jezus, volgens de schrijver, verandering in brengen?

Week van 22 en 29 jan. Twee lessen over brood, eten op tafel, voedsel voor iedereen. Jezus deelde brood, wat betekent dit verhaal, wat kunnen we er vandaag nog mee? We delen brood met elkaar en denken na over voedseloverschot en voedseltekort. Het plan is om iemand van de voedselbank langs te laten komen.

Week van 5 febr. Bidden voor je eten. Jezus bad voor hij het brood uitdeelde. Wie bidden er, waarom en hoe doet men dat, wat wordt er gebeden? Een voor de Christenen belangrijk gebed pluizen we uit: het onze vader.

Week van 12 febr. Gasten aan tafel. Wie nodig jij uit aan tafel? Jezus was regelmatig te gast bij mensen die door de maatschappij weggeschopt werden. Bijvoorbeeld tollenaars, die het niet zo nauw namen met de wet. We gaan de gang na van één zo’n tollenaar: Zacheus.

Week van 19 febr. Verhaal aan tafel. Wat wil jij aan iedereen vertellen, wat wil jij leren aan anderen, waar stroomt jouw hart van over? Jezus vertelde verhalen over het rijk van God. We spelen drama met zo’n verhaal: de Koninklijke bruiloft.

Week van 5 maart. Moeilijke verhalen over dood en leven. Hoe denken de kinderen hierover, hoe gaan ze er mee om; Hoe was dat in de tijd van Jezus, wat vertelde hij over zijn dood en hoe reageerden zijn vrienden hierop.

Week van 12 maart. We eten de Joodse Pesachmaaltijd.

Week van 19 maart. Verraad aan tafel. Wat als jouw beste vriend jou in de steek laat, of je zelfs verraadt? Jezus werd in de steek gelaten door al zijn vrienden en verraden door Judas. Tevens aandacht voor het ritueel van het avondmaal in de Chr. Kerk.

Week van 26 maart. Stilte in de zaal. Stille week en feest in de zaal: Pasen, opstanding, hoe kan dat…

Week van 3 april. Vervolg Pasen

Week van 9 en 16 april spel aan tafel over de Christelijke feestdagen

Week van 23 april Wat doen de Christenen met het verhaal van Jezus. Over Christenvervolging, haat en liefdeverhoudingen.

Er staat weer veel op het programma, het kan dat er lessen uitvallen of anders lopen dan het programma aangeeft, het programma is afhankelijk van wat er in de klas gebeurt. We hopen op gezellige en inspirerende lessen.

Groeten, Carla van Ee

Programma GVO tot en met december

Lesprogramma GVO november- december 2017/2018

In deze periode staat het licht centraal in de GVO les. In verschillende religies en culturen worden deze dagen lichtjes aangedaan om te herdenken of te vieren. In de GVO les kunnen de kinderen ontdekken waarom licht zo belangrijk is en wat het voor mensen kan betekenen. Alle groepen gaan in deze periode hiermee aan het werk.

In oktober is daar al een voorproefje van geweest, door met elkaar (Allerheiligen en) Allerzielen te vieren. De eerste twee weken van november vieren de kinderen St. Maarten, waarbij ze kaarten maken voor Stichting Ambulance Wens.

Daarna volgt het programma voor in de adventsperiode, die op verschillende manieren aangeboden wordt:

  • Boekje: In dit boekje verwerken de kinderen informatie rondom kerst: het vieren, de datum, de betekenis, de kerstboom, de versiering, het eten, samenzijn, en het verhaal.
  • Toneelstuk: ‘Kerstfeest zonder kerstverhaal’. De figuren uit het kerstverhaal lopen weg omdat niemand in deze tijd nog geïnteresseerd lijkt in het kerstverhaal; door een kind met een diya worden ze teruggehaald, waarna iedereen zijn eigen verhaal doet. In het toneelstuk is een belangrijke eigen inbreng.
  • tentoonstelling: kinderen werken in groepjes aan verschillende onderwerpen die met kerst te maken hebben: inhoud van kerst, de datum, de versiering, de boom, de kerstman, de kerststal en het kerstverhaal. (In de groepen waar Hindoeïstische kinderen zitten, wordt ook iets over het Divali gemaakt.)
  • lessen over lichtfeesten: Sint Nicolaas, Divali, Chanoeka, advent en Kerst.

 

NB! Omdat de kinderen in alle groepen ergens naar toe werken in deze weken is het heel belangrijk dat lesuitval op tijd doorgegeven wordt. Er is al rekening gehouden met 5 december.

NB! Alle vieringen vallen binnen de normale lestijden.

 

Kameleon

 

Week 44 en 45 St. Maarten

Week 46 t/m 50 boekje (week 49 niet)

Week 51 presentatie aan de groep van juf Tamara en (groot)ouders (19 december)

Programma GVO tot en met de zomervakantie

Lesrooster GVO schooljaar 2017/2018 aug-okt.

Het hoofdthema v oor dit jaar is: ‘Aan tafel’ Bij dit thema gaan de leerlingen proeven van God en Godsdienst,verschillende religies, krijgen aan tafel verschillende verhalen te horen, proeven eten uit verschillende culturen en gaan met elkaar in gesprek, voorlopig over zichzelf en hun familie en directe omgeving, later breid het uit naar de ander.

In deze eerste periode komt het verhaal van Jozef op tafel, de man met de veelkleurige mantel, waarbij de leerlingen nadenken over zichzelf en hun plaats in het gezin, daarnaast kennis maken met God en godsdienst. Het thema is voor OB en BB  hetzelfde, de lessen aangepast aan leeftijd en groepsvorm. In deze eerste lessen is de groepsvorming belangrijk, dus zijn er veel spelletjes om elkaar beter te leren kennen

Het programma:

28 aug. Kennismaken, leerlingen tekenen hun hand op een tafellaken, dat we gaan gebruiken dit jaar.

4 sept: Jozef met zijn veelkleurige mantel; wie en hoe ben ik

11 sept: Jozef in de put en in de gevangenis; gezinssituatie: hoe sta ik in het gezin

18 sept: Jozef als dromenuitlegger, wat is geloof, wie is God

25 sept: Aan tafel (bij je broer), hongersnood, eetgewoontes (BB voedselbank)

2 okt: Jozef herenigd met zijn familie, vergeving, wie vergeef ik, jij

9 okt: afsluitend spel

Herfstvakantie

Programma GVO les maart tot/met april 2016/2017

In de weken tot aan Pasen vertel ik dit jaar een vervolgverhaal over Jezus. Het verhaal begint met de intocht in Jeruzalem, waarbij hij verwelkomd wordt als koning en loopt door tot Pasen.

De leerlingen denken na over koningschap, waarom de Christenen hem als een Messias zien, voor- en tegenstanders van Jezus, hoe Jezus met vrouwen en kinderen omging, welke weg hij kiest, we gaan aan tafel om de Sedermaaltijd (opnieuw) te proeven en vieren tenslotte het paasfeest.

Daarnaast denken de leerlingen na over zichzelf, over winnen of verliezen, vertrouwen en wantrouwen, meegaan of weggaan, voor-zijn of tegen-zijn, geloven of niet; daarnaast worden ze uitgedaagd elkaars voeten te wassen en van alles te proeven bij de Sedermaaltijd en leren de Christelijke feestdagen.

Het programma:

Week 10 Koning op een ezel?

Week 11 De Wijngaard; voor en tegenstanders

Week 12 Twee vrouwen

Week 13 Labyrint

Week 14 Aan tafel

Week 15 Goede week en Pasen

Week 16 (alleen dinsdag en woensdag) Vervolg van Pasen: geloven? Of niet? !! De leerlingen van de Wilgenstam hebben deze week (20 april) geen les, dan vertrek ik voor een week naar Israel.

Week 17 en 18 Meivakantie

We hopen weer op gezellige inspirerende lessen, waarin we veel spelletjes doen en met elkaar in gesprek gaan over bijzondere onderwerpen.

Groeten,

Carla van Ee

GVO/HVO Oktober 2016

Beste mensen,

 

In de afgelopen week hebben de leerlingen van de GVO les een mooie les meegemaakt die handelde over vrede. 

Er waren mooie en goede gesprekken over dit onderwerp, waarna de leerlingen een vredesvlaggetje maakten.Deze vlaggetjes hangen deze week op twee plaatsen in Vlaardingen, in de Windwijzer (een diaconaal Centrum) en daarna in de Bethelkerk, beide in Vlaardingen waar veel mensen tijdens bijzondere ontmoetingen van kunst, cultuur en bezinning kunnen genieten van de veelkleurige vlaggetjes. 

Het was/is een prachtig projectje,waarbij veel leerkrachten meedachten en even tijd vrijmaakten voor deze activiteit. Dank jullie wel hiervoor!

 

 

Hartelijke groeten,

Carla