Visie en doelen
Onze visie op het onderwijs bestaat uit de volgende pijlers:
- Elk kind is anders en mag zichzelf zijn.
- Wij investeren in het plezier in leren en het vergroten van het zelfvertrouwen van kinderen.
- Gedrag en sociale omgang bespreken wij met de kanjermethode.
- Een kind is op onze school geen uitzondering meer. Wij gaan uit van de leerstof die een kind al beheerst en werken planmatig aan het vergroten van de basiskennis van o.a. rekenen, lezen, spelling en taal.
- Wij geloven in een goede samenwerking met ouders. Niet alleen het kind, maar ook de ouder/verzorger heeft positieve ervaringen nodig om weer te vertrouwen in het onderwijs.
- Leerlingen hebben recht op een plek waar zij zich thuis voelen en waar zij zich optimaal ontwikkelen.
- Wij benaderen de leerlingen rustig en voorspelbaar en hebben oog voor de talenten van elke leerling.
- Op de Kameleon werken goedgeschoolde teamleden die met kennis van zaken met plezier les geven aan leerlingen met niet alledaagse onderwijsbehoeften.
- We bieden dezelfde leerstof aan als op de (reguliere) basisschool. De verschillen met een (reguliere) basisschool zijn: kleinere groepen, per vak aanpassen van het leertempo en andere en duidelijke instructie.
- De logopedist behandelt leerlingen met communicatieproblemen en andere problemen in de spraak- en taalontwikkeling.
- De fysiotherapeute behandelt leerlingen met problemen in de ontwikkeling van de grove en fijne motoriek, of problemen met de schrijfmotoriek.
- De orthopedagoog van de school neemt bij leerlingen een psychologisch onderzoek af. Soms is dit een IQ onderzoek. Daarnaast is de orthopedagoog betrokken bij ondersteuningsteam- en zorgbesprekingen en doet zij observaties van leerlingen in de groep.
- De intern begeleider volgt de leerlingen. Om een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling van onze zorgleerlingen, bezoekt de intern begeleider de klassen geregeld. De intern begeleider adviseert de leraren op het gebied van het leren en op het gebied van de gedragsaanpak.
- De gezinsspecialist kan een luisterend oor bieden en u de weg wijzen naar goede hulpverlening buiten de school voor uzelf, uw gezin of uw kind. Een enkele keer werkt de gezinsspecialist met een groepje kinderen of een individuele leerling aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden.
- Speciale zorg kan ook geboden worden door instanties buiten de school zoals het wijkteam, Bureau Jeugdzorg, stichting MEE of andere organisaties voor hulpverlening in onze omgeving. U kunt zelf het initiatief nemen om hulp in te roepen of u door de school laten adviseren dit te doen.
- In onze Zebra onderwijszorggroep werken wij intensief samen met Enver.
Daarbij hebben wij de volgende ambities:
- De ontwikkeling van het leren komt weer op gang door kinderen te leren hoe je moet leren.
- De ontwikkeling van het leren past bij de mogelijkheden van een kind.
- De sociaal-emotionele ontwikkeling brengen we in balans met de kalenderleeftijd.
- Een kind accepteert zichzelf en kan daardoor ook anderen accepteren.
- Een kind accepteert hulp en ondersteuning als dat geboden wordt.
- Een kind krijgt inzicht in het eigen handelen en de consequentie van zijn keuzes.
- Een kind krijgt inzicht in zijn sociaal gedrag en in dat van de anderen.
- Een kind bouwt weer zelfvertrouwen op en gaat met plezier naar school.